ISO 10668: سیستم مدیریت ارزش برند

امروزه برند به بخش مهمی از سرمایه و ثروت یک سازمان تبدیل شده و بالتبع مدیریت و راهبری آن نیز جزء استراتژی‌های سازمان‌ها قرار گرفته است. حال با توجه به اهمیت برند در سازمان، ضروری است همانند سایر سرمایه‌ها، برند نیز مورد ارزیابی و کنترل ارزش و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه قرار بگیرد. از این رو در سال‌های اخیر سازمان‌های بزرگی با جایگاه برند خاص خود اقدام به ارزیابی‌های مختلفی در این زمینه نموده‌اند که هرکدام از روش‌های بکار گرفته شده، نقاط قوت و ضعف خود را داشت. تا این که در سپتامبر 2010 مؤسسه بین المللی ISO بنا به نیاز سازمان‌ها در این زمینه، اقدام به تدوین و انتشار استاندارد بین المللی ISO 10668:2010 با نام Brand Valuation نمود.

این استاندارد بین المللی با عنوان "ارزش نام تجاری - نیازمندی‌ها برای ارزش مادی نام تجاری" به تشریح استوار و شفاف روش‌های اجرایی برای اندازه‌گیری میزان ارزش یک برند می‌پردازد. برندها شامل نام‌ها، اصطلاحات، نشانه‌ها، نمادها، آرم‌ها و... هستند که محصولات، خدمات و اشخاص حقیقی و حقوقی را می‌شناسند. هرچند که مدت زیادی از انتشار این استاندارد نمی‌گذرد، اما سازمان‌هایی که از این استاندارد در راستای مدیریت و ارزیابی برند خود استفاده نموده‌اند، از موفقیت‌های چشمگیری برخوردار شده‌اند. کریستوفر شولز، رییس کارگروه پروژه ایزو که استاندارد مورد نظر را توسعه داده است می‌گوید "نام‌های تجاری باید تصویری متمایز و پایدار در ذهن ذینفعان به منظور کمک به یک شرکت برای پایداری در بازار ایجاد نمایند و با مشتریان ارتباط برقرار کرده و آنها را با خود درگیر نماید".

 

مزایای استقرار سیستم مدیریت ارزش برند:

  • انتخاب مصرف كنندگان را هدایت می‌كند
  • بر وفاداری مشتریان می‌افزاید
  • ورود به بازار جدید را ممكن می‌سازد
  • افزایش قیمت محصول را امكان پذیر می‌سازد
  • استخدام كاركنان را افزایش می‌دهد

 

سایر استانداردهای مدیریتی:

در یک نگاه

این مجموعه از سال 1388 فعالیت خود را به صورت مشاوره و در زمینه مهندسی صنایع و مدیریت با بهره‌گیری از فارغ التحصیلان و دانشـجویان رشته‌های مختلف علی‌الخصــوص مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان شروع نموده و توانسته در مدتی کوتاه... ادامه مطلب

ارتباط با ما

شعبه مرکزی: اصفهان، خیابان آپادانا دوم، کوی بهمن شمالی، بن بست طاووس یک
تلفن: 36619981(31)98+
شعبه 1: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان،ساختمان فن آفرینی 2،واحد 116
 تلفن: 33931131(31)98+
پست الکترونیک: info@arnacorp.org
همراه: 5144 533 913 98+  و 2717 004 912 98+